I AILIT-projektet har vi jobbat enligt en uttalad samskapande metodik där olika aktörer samarbetar för att gemensamt ta fram ny kunskap, forskningsresultat och inte minst lärresurser. Samskapande innebär att deltagarna aktivt bidrar till det här och vi strävar efter att det vi samskapar blir både relevant och användbart i skolorna. Fördelarna med denna metod är många, såsom ökad kreativitet, inkludering, hållbarhet samt material som är centrerat kring elever och lärare. Nackdelar finns så klart också, som att det kan vara tidsdrygt och kostsamt eftersom det kan innebära tid bort från andra aktiviteter.
Genom samskapande har vi lyckats föra in fler perspektiv än våra egna på de lektionsplaner vi arbetar fram. Vi har haft med nästan 40 elever och runt 10 klasslärare, pedagoger och lärarutbildare i klasser och i workshoppar online och fysiska träffar.
Idag hade vi vår sista samskapandeträff med lärarutbildare och nu i slutet av samskapandeprocessen är vi betydligt klokare än vid projektets start. Samskapandet har visat att alla involverade lär sig av varandra och det är tydligt att vi i projektet också har mycket att lära!
Sensommarens fokus blir att skapa undervisningsmoment och lektionsplaner kring att lära om AI, lära med AI och att lära sig leva med AI-stödda lösningar. Under hösten börjar vi dela dem till Svenskfinlands lärare. Tills dess går det alldeles utmärkt att titta på andra resurser som finns till buds, till exempel här.
Lämna ett svar