Just nu ser vi en snabb utveckling i samhället där artificiell intelligens (AI) intar en relevant roll i mångas liv. Vi är flera som använder olika AI-stödda applikationer i vissa, specifika situationer. Men utvecklingen går snabbt! AI har potential att bli en så kallad generell teknologi, i stil med elektricitet och internet, som underbygger allmänna och viktiga samhällsuppgifter. Då blir AI något som berör alla och inte bara dem som aktivt söker sig till smala, nischade AI-stödda lösningar. Klassrummen befinner sig som bekant inte i något tomrum utan även här öppnas nya dörrar för undervisning och inlärning. Den här bloggposten fokuserar på elevernas inlärning och stig mot kunnande om AI som en medborgarfärdighet.
Men vad är då medborgarfärdigheter? I den finländska kulturen finns en del kunskap som anses utgöra medborgarfärdigheter. De främjar våra möjligheter att leva ett meningsfullt och gott liv och att kunna dra nytta av olika tjänster i vardagen. Exempelvis är kunskapen att ge första hjälpen en medborgarfärdighet. Sedan några år tillbaka anses också digitala kunskaper vara det. Vad som anses räknas som en medborgarfärdighet lever dock hela tiden. Nu spås grundläggande kunnande i och om hållbarhet kunna räknas som en medborgarfärdighet om 15 år. Samtidigt höjs röster för att inkludera med rask tidtabell kunnande om AI som en viktig komponent i de digitala medborgarfärdigheterna.
Det är en synnerligen relevant färdighet att ha. Möjligheterna med AI ska beaktas i högre grad än nu vid utvecklandet av utbildningssystemet, enligt nuvarande regeringsprogram. Sedan så kallad generativ AI, som ChatGPT är ett exempel på, slog igenom på bred front i fjol höstas finns en del AI-stödda lösningar för individuell inlärning på marknaden. Elever kan dra nytta av generativ AI exempelvis för att sammanställa idéer och lösningsförslag eller för att skapa kreativt. Det här förutsätter ändå att eleven har tillgång till, förstår, kan kritiskt utvärdera och interagera med och använda AI-systemet på ett etiskt sätt för att lära sig och tillämpa kunskapen.
Som lärare är det viktigt att hjälpa eleverna att lära sig om artificiell intelligens, hur den fungerar och med vilka konsekvenser. Uppgiften att kontinuerligt upprätthålla AI-kunnandet så att det blir den medborgarfärdighet som ungdomarna behöver för att leva ett gott liv i en framtid med ett förändrat arbetsliv hjälps skolan, samhället, organisationer och individerna själva åt för att förverkliga. Vårt projekt AILIT vill dra strån till stacken genom att förstå hur elever i den grundläggande utbildningen uppfattar AI. Vi kommer också ta fram en evidensbaserad progression med konkreta undervisningsmodeller med vars hjälp lärare i klasserna 1-6 kan introducera AI-litteracitet. Vi hoppas att ni vill följa med på resan som vi delar med oss av här på sajten.
Lämna ett svar