AI-litteravadå?


Det är inte längre bara finländare som tänker sig en karriär i tekniska yrken som behöver ha kunskaper i artificiell intelligens (AI). Också unga kan behöva ha det för att kunna fatta beslut kring kommande studier och yrkesval exempelvis. De flesta finländare behöver ha grundläggande insikter i vad AI är, när och hur det används, och kanske framför allt vad det innebär för vardagen just nu och i framtiden. Det kunnandet brukar kallas för AI-litteracitet – eller läskunnighet i AI – och det är det som vi ska jobba med en tid framöver. Men vad betyder då AI-litteracitet? Här vill vi ge ett alldeles kort intro till begreppet. 

I juni i år gick vi igenom definitionerna av AI-litteracitet i lärokontexten K-12 i internationell litteratur från år 2020 med metoden Scoping review. Vi märkte att det unga begreppet är organiskt. Det lever och utvecklas och saknar därför än så länge en universal och väl etablerad definition. En del litteratur tar fasta på kunskap om vad AI är och hur det fungerar. Kompetensen att effektivt kunna kommunicera och samarbeta med AI omnämner forskarna ofta. Många tar upp kompetensen att navigera i den nya världen genom att bredda begreppet mot mer arbets- och livskompetens. Andra igen sätter ljuset på uttryckligen etiska aspekter och kritisk utvärdering. I en del definitioner sätts sålunda störst fokus på människans förståelse av AI medan andra lyfte mer det hon gör med den kunskapen, själva handlandet mot ett mål/resultat. Få definitioner tog fasta på människans tillgång till AI-stödda lösningar och de resurser olika socioekonomiska grupper har.  

Som jämförelse bad vi några generativa AI-tjänster som ChatGPT, Bing och Consensus förklara vad AI-litteracitet i en skolkontext är. Vi använde samma sökparametrar som i de databaser vi själva sökte i. Svaren vi fick var breda och omfattade alla de aspekter som vi nämnde ovan. Utöver dem lyftes också elevens förmåga till matematiskt tänkande, att förstå hur algoritmer fattar beslut och att analysera riskerna till exempel för integritet och säkerhet med dem. 

Den definition som vi har valt att ha som ledstjärna kommer från Long och Magerko (2020) och lyder:  

We define AI literacy as a set of competencies that enables individuals to critically evaluate AI technologies; communicate and collaborate effectively with AI; and use AI as a tool online, at home, and in the workplace.” 

Fritt översatt innebär då AI-läskunnighet en uppsättning kompetenser som gör det möjligt för individer att kritiskt utvärdera AI-tekniker, kommunicera och samarbeta effektivt med AI och använda AI som ett verktyg online, hemma och på arbetsplatsen. Hur den här kunnigheten ser ut idag och hur den byggs eller utvecklas i undervisning och lärande är något som vi ska ta reda på tillsammans i höst och nästa år. Vi börjar i november med workshoppar tillsammans med lärare som ett första steg. Det blir insiktsfullt!   


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *