Internetstiftelsen i Sverige har under många år skapat lättillgängligt och målgruppsanpassat lektionsmaterial under rubriken ”Digitala lektioner”. Det senaste tillskottet handlar om AI, och de har förslag på lektionsupplägg för förskolan och åk 1-9. Du hittar ”Lektioner i AI” på deras webbplats och kommer direkt åt att använda eller bearbeta det. Materialet har testats av lärare.
När man hör AI-litteracitet för det förmodligen tankarna till tekniska kompetenser – det handlar om att förstå byggstenarna som möjliggör AI, dess begräsningar och möjligheter. Men minst lika viktigt, om inte ännu viktigare, är de etiska färdigheterna en sån litteracitet bör innefatta. Det finns för nuvarande inte brist på dystopiska framtidsvisioner där människor underkastas eller…
Som ni kanske har märkt har sidan Resurser här på vår webbplats varit rätt tom så här långt, men nu börjar vi fylla på även den. Så småningom kommer vi även där att informera om det material vi själva utvecklar, men tills dess tipsar vi om andras material. Först ut är Experience-AI som bygger på…
För en knapp månad sedan skickade vi in en ansökan om att få delta på SuomiAreena 2024 med en panel om AI på svenska i Finland. Idag fick vi besked – och ett positivt sådant! Veckan efter midsommar kommer alltså AILIT att synas i vimlet i Björneborg och föra samman aktörer från olika sektorer för att…
Idag är vi fyllda av energi och inspiration efter att ha ordnat ännu en samskapande workshop med passionerade lärare. Vi känner oss tacksamma över att få ta del av duktiga pedagogers vardag med barnen i klassrummen på F-6. Vi har fått höra några av de spännande sätt som de redan har integrerat AI i undervisningen…
Artificiell intelligens (AI) engagerar nu och det diskuteras här och var kring sannolikheten för att vi alla snart kommer att dö i kölvattnet av superintelligent AI. Hittills har tre spådomar varit förhärskande vad gäller automation: 1) automationen kommer att leda till (mass)arbetslöshet, 2) den kommer att frigöra oss från arbetets ok och 3) den leder…
Det är inte längre bara finländare som tänker sig en karriär i tekniska yrken som behöver ha kunskaper i artificiell intelligens (AI). Också unga kan behöva ha det för att kunna fatta beslut kring kommande studier och yrkesval exempelvis. De flesta finländare behöver ha grundläggande insikter i vad AI är, när och hur det används,…
Det är en av de frågor Internetstiftelsen har ställt i årets version av undersökningen av svenskarnas internetvanor. Resultaten publicerades igår (10 oktober) i rapporten “Svenskarna och internet”. Jag rekommenderar rapporten i sin helhet till alla som är intresserade av frågor kring digital kompetens och digital delaktighet. Den innehåller även ett eget kapitel med fokus på…
Just nu ser vi en snabb utveckling i samhället där artificiell intelligens (AI) intar en relevant roll i mångas liv. Vi är flera som använder olika AI-stödda applikationer i vissa, specifika situationer. Men utvecklingen går snabbt! AI har potential att bli en så kallad generell teknologi, i stil med elektricitet och internet, som underbygger allmänna…
AILIT är en akronym för begreppet AI-litteracitet, som är temat för vårt projekt. Målsättningen med projektet är att tillsammans med elever, lärare och lärarutbildare utforska vad AI-litteracitet kan innebära i den grundläggande utbildningen och hur det kan ta sig uttryck i undervisningen. Förutom oss forskare vid Helsingfors universitet och Åbo Akademi, deltar även elever och…