AILIT är en akronym för begreppet AI-litteracitet, som är temat för vårt projekt. Målsättningen med projektet är att tillsammans med elever, lärare och lärarutbildare utforska vad AI-litteracitet kan innebära i den grundläggande utbildningen och hur det kan ta sig uttryck i undervisningen. Förutom oss forskare vid Helsingfors universitet och Åbo Akademi, deltar även elever och lärare vid Malms skola i Pargas och Vasa övningsskola i projektet.
Det finns inte ännu någon vedertagen definition för begreppet AI-litteracitet, men kortfattat kan man kalla det en typ av allmänbildning inom AI – en samling kunskap och färdigheter som vi alla behöver för att kunna navigera medvetet, fatta ansvarsfulla beslut och delta aktivt i ett samhälle där AI-lösningar får en allt mer betydande roll.
Projekttiden är 1.5.2023 – 31.12.2024 och vid projektets slut kommer vi att kunna erbjuda skräddarsydda, åldersanpassade och beprövade lektionsplaner för att diskutera AI ur olika perspektiv i årskurs 1-6. Det är dock länge tills dess, och vi vill gärna se AILIT som en resa, inte ett slutmål. Under projekttiden kommer vi därför att kontinuerligt ”tänka högt” kring AI-utvecklingen här på ailit.fi och på våra sociala kanaler. För även om projektets slutresultat är viktiga, ser vi det som minst lika centralt att vi tar en aktiv roll i att kommunicera kring, föra en dialog om och problematisera utvecklingen inom AI med fokus på kopplingen till skola och lärande. Eftersom det sker en stor kraftsamling kring detta område internationellt, kommer vi också att tipsa om resurser kring AI i skolan som kunde passa i vår kontext.
Ni får gärna tipsa oss om intressanta nyheter, resurser eller projekt. Med det sagt så öppnar vi de publika dörrarna till AILIT och ser fram emot en spännande resa!
Lämna ett svar